Lite mer om vad jag jobbar med!

Det bästa med att ha gått över till dagtid är att man har helg. När man går skift går dagarna ihop och alla lediga dagar är som helg, det är ju i och för sig också väldigt skönt. Men nu får man rutin på dagarna och det är lättare att planera vad man ska göra. Helgen blir på någotvis helig, då ska man njuta!
Jag har ju ett jätteroligt jobb, men att gå dagtid är trots allt ett jobb.
Jobb: något man "måste" göra.
Att gå skift är mer frihet och känns som en kombination av jobb och hobby. Att jobba utryckande som brandman är för mig världens bästa jobb.
 
Min anställning är som projketledare för projekt MOJ
- ett Mångfalds Och Jämställdhetsprojekt kopplat till Idrottsrörelsen.
Syftet med detta projekt är att öka intresset för yrket brandman inom regionen. Budskapet är att alla ska ha samma möjligheter.
Den nytta som finns med projektet är att jämställdhet och mångfald måste öka inom räddningstjänsten av flera skäl. Räddningstjänstens verksamhet bör spegla samhället för att långsiktigt åtnjuta medborgarnas förtroende. Ett annat skäl är behovet av att bredda kompetensen för att på långsiktigt perspektiv klara uppdraget.För att bygga relationer och möta medborgare där han eller hon befinner sig behövs en mångfald av erfarenheter och kompetenser.

Jag går dagtid och jobbar med projektet samtidigt som jag är brandman och ingår i flexstyrkan. Flexstyrkans huvuduppgift är att arbeta med förebyggande verksamhet. Utbildning, information, tillsyn hör till de huvudsakliga arbetsuppgifterna. Det kan röra sig om att utbilda skolelever, besöka bostadsområden, kontrollera trapphus, infartsvägar, rökluckor samt informera de boende. Syftet med flexstyrkan är att de ska synas ute i samhället.
Flexstyrkan är också en värdefull resurs operativt under dagtid. En person i flexstyrkan har beredskap med en inställelsetid på 15 minuter för att kunna stötta med resursfordon eller annat på order av brandmästaren.

Under min första vecka så har fokus legat på planering, har bland annat arbetet fram en aktivitets och kommunikationsplan. Dagarna går fort på räddningstjänsten, vi har även hunnit med att röja på kontoret, övat med nya brandbilen 1010, jag har planerat inför kommande kurser i HLR och "hjälp på väg". Sen till en av de sakerna som jag tycker är fantastiskt: Vi har även på dagtid möjlighet att fysa. Vid tre tillfällen i veckan får/ måste vi träna, av naturliga anledningar så måste en brandman oavsätt position vara i någorlunda fysisk form.

Trevlig helg på er!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0